"O viata nu valoreaza nimic; NIMIC NU VALOREAZA CÂT O VIATA"
André Malraux
Securitatea şi
sănătatea în
munca constiuie
un ansamblul de activităţi instituţionalizate având ca scop asigurarea celor
mai bune condiţii în desfăşurarea procesului de munca, apărarea vieţii,
integrităţii fizice şi psihice, sănătăţii lucrătorilor şi a altor persoane
participante la procesul de munca;
Reglementari
ale organiztiei internationale a muncii privind securitatatea si sanatatea in
munca
Conventia OIM asupra Sigurantei si
Sanatatii la locul de Munca (nr.155) si Recomandarea (nr.164) din 1981 care
prevad adoptarea unei politici nationale de sanatate si siguranta profesionala,
si descriu actiunile care trebuiesc luate de catre guvern si întreprinderi
pentru a promova sanatatea si siguranta profesionala si a îmbunatati mediul de
lucru;
Conventia OIM privind Serviciile Sanitare
Profesionale (nr.161) si Recomandarea (nr.171), 1985 care stabilesc organizarea
de servicii sanitare profesionale la nivel de întreprindere proiectate sa
contribuie la implementarea politicii de sanatate si siguranta profesionala.
Principii de organizare a activitatii de securitate si sanatate in munca:
Raspunderea privind asigurarea securitatii
si sanatatii salariatilor revine conducatorului unitatii
Obligatiile
salariatilor în domeniul protectiei muncii nu exclud raspunderea conducatorului
unitatii
În virtutea obligatiilor pe care le are,
conducatorul unitatii va lua toate masurile tehnice, organizatorice, sanitare, necesare pentru securitatea si
sanatatea salariatilor
Organizarea activitatii de securitate si sanatate in munca la nivelul
persoanelor juridice
În cazul întreprinderilor
cu până la 9 lucrători inclusiv, angajatorul poate efectua activităţile din
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, dacă se îndeplinesc cumulativ
următoarele condiţii:
a) activităţile
desfăşurate în cadrul întreprinderii nu sunt dintre cele prevăzute în anexa nr.
5;
b) angajatorul îşi
desfăşoară activitatea profesională în mod efectiv şi cu regularitate în
întreprindere şi/sau unitate;
c) angajatorul a urmat
cel puţin un program de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă, cu o durată minimă de 40 de ore şi conţinutul prevăzut în anexa nr. 6
lit. A, fapt care se atestă printr-un document de absolvire a programului de
pregătire.
În situaţia în care nu
sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la anterior, angajatorul trebuie să
desemneze unul sau mai mulţi lucrători ori poate organiza serviciul intern de
prevenire şi protecţie şi/sau poate să apeleze la servicii externe, în
condiţiile prevazute de normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin
HG 1425/2006
În cazul în care
angajatorul/lucrătorii desemnaţi/serviciile interne de prevenire şi protecţie
nu au capacităţile şi aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor
activităţilor de prevenire şi protecţie angajatorul trebuie să apeleze la
servicii externe pentru acele activităţi de prevenire şi protecţie pe care nu
le poate desfăşura cu personalul propriu.
În cazul întreprinderilor
care au între 10 şi 49 de lucrători inclusiv, angajatorul poate efectua
activităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, dacă se
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt respectate prevederile art. 16 alin.
(1) lit. a)-c) dinnormele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şisănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin HG
1425/2006;
b) riscurile identificate
nu pot genera accidente sau boli profesionale cu consecinţe grave, ireversibile,
respectiv deces ori invaliditate.
În situaţia în care nu
sunt îndeplinite condiţiile prevăzute anterior, angajatorul trebuie să
desemneze unul sau mai mulţi lucrători ori poate organiza unul sau mai multe
servicii interne de prevenire şi protecţie şi/sau poate să apeleze la servicii
externe, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
În cazul în care
angajatorul/lucrătorii desemnaţi/serviciile interne de prevenire şi protecţie
nu au capacităţile şi aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor
activităţilor de prevenire şi protecţie prevăzute, la art. 15 din normele
metodologice de
aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006
aprobate prin HG 1425/2006, angajatorul trebuie să apeleze la servicii externe
pentru acele activităţi de prevenire şi protecţie pe care nu le poate desfăşura
cu personalul propriu.
În cazul întreprinderilor
şi/sau unităţilor care au între 50 şi 249 de lucrători, angajatorul trebuie să
desemneze unul sau mai mulţi lucrători ori să organizeze unul sau mai multe
servicii interne de prevenire şi protecţie pentru a se ocupa de activităţile de
prevenire şi protecţie din cadrul întreprinderii.
În cazul în care
lucrătorii desemnaţi, serviciile interne de prevenire şi protecţie nu au
capacităţile şi aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activităţilor
de prevenire şi protecţie prevăzute la art. 15 normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin
HG 1425/2006, angajatorul trebuie să apeleze la servicii externe pentru acele
activităţi de prevenire şi protecţie pe care nu le poate desfăşura cu
personalul propriu.
În cazul întreprinderilor
şi/sau unităţilor care au peste 250 de lucrători, angajatorul trebuie să
organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire şi protecţie.
În cazul în care
serviciile interne de prevenire şi protecţie nu au capacităţile şi aptitudinile
necesare pentru efectuarea tuturor activităţilor de prevenire şi protecţie
prevăzute la art. 15 din normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin
HG 1425/2006, angajatorul trebuie să apeleze la unul sau mai multe servicii
externe pentru acele activităţi de prevenire şi protecţie pe care nu le poate
desfăşura cu personalul propriu
Lucrători desemnaţi
Desemnarea
nominală a lucrătorului/lucrătorilor pentru a se ocupa de activităţile de
prevenire şi protecţie se face prin decizie scrisă a angajatorului.
Angajatorul
va desemna lucrătorul numai din rândul lucrătorilor cu care are încheiat
contract individual de muncă cu normă întreagă.
Angajatorul
va consemna în fişa postului activităţile de prevenire şi protecţie pe care
lucrătorul desemnat are capacitatea, timpul necesar şi mijloacele adecvate să
le efectueze.
Pentru
a putea să desfăşoare activităţile de prevenire şi protecţie, lucrătorul
desemnat trebuie să îndeplinească cel puţin cerinţele minime de pregătire în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
Angajatorul
va stabili numărul de lucrători desemnaţi în funcţie de mărimea întreprinderii
şi/sau unităţii şi/sau riscurile la care sunt expuşi lucrătorii, precum şi de
distribuţia acestora în cadrul întreprinderii şi/sau unităţii.
Angajatorul
trebuie să asigure mijloacele adecvate şi timpul necesar pentru ca lucrătorii
desemnaţi să poată desfăşura activităţile de prevenire şi protecţie conform
fişei postului.
Serviciile interne de prevenire şi
protecţie
Serviciul intern de prevenire şi protecţie trebuie să fie format din lucrători care îndeplinesc cel puţin cerinţele minime depregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncăcorespunzătoare nivelului mediu, prevăzute la art. 49 dinnormele metodologice de aplicare a prevederilor Legiisecurităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006 şi, după caz, alţi lucrători.
Conducătorul serviciului intern de prevenire şi protecţietrebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 50 dinnormele metodologice de aplicare a prevederilor Legiisecurităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006
serviciul intern de prevenire şi protecţie trebuie să fie format din lucrători care au contract
individual de muncă cu normăîntreagă încheiat cu angajatorul.
Serviciul intern de prevenire şi protecţie se organizează însubordinea directă a angajatorului ca o structură distinctă.
Lucrătorii din cadrul serviciului intern de prevenire şi protecţietrebuie să desfăşoare numai activităţi de prevenire şi protecţieşi cel mult activităţi complementare cum ar fi: prevenirea şistingerea incendiilor şi protecţia mediului.
Angajatorul va consemna în regulamentul intern sau înregulamentul de organizare şi funcţionare activităţile deprevenire şi protecţie pentru efectuarea cărora serviciul intern
de prevenire şi protecţie are
capacitate şi mijloace adecvate.
Serviciul
intern de prevenire şi protecţie trebuie să aibă la dispoziţie resursele
materiale şi umane necesare pentru îndeplinirea activităţilor de prevenire şi
protecţie desfăşurate în întreprindere.
Angajatorul
va stabili structura serviciului intern de prevenire şi protecţie în funcţie de
mărimea întreprinderii şi/sau unităţii şi/sau riscurile la care sunt expuşi
lucrătorii, precum şi de distribuţia acestora în cadrul întreprinderii şi/sau
unităţii.
Angajatorul
trebuie să asigure mijloacele adecvate pentru ca serviciul intern de prevenire
şi protecţie să poată desfăşura activităţile specifice.
Când
angajatorul îşi desfăşoară activitatea în mai multe puncte de lucru, serviciul
de prevenire şi protecţie trebuie să fie organizat astfel încât să se asigure
în mod corespunzător desfăşurarea activităţilor specifice. În situaţia în care
activitatea de prevenire şi protecţie este asigurată prin mai multe servicii
interne, acestea vor acţiona coordonat pentru asigurarea eficienţei
activităţii.
Serviciul
intern de prevenire şi protecţie poate să asigure şi supravegherea sănătăţii
lucrătorilor, dacă dispune de personal cu capacitate profesională şi de
mijloace materiale adecvate, în condiţiile legii.
Servicii externe de prevenire şi
protecţie
Serviciul
extern de prevenire şi protecţie asigură, pe bază de contract, activităţile de
prevenire şi protecţie în domeniu.
Serviciul
extern trebuie să aibă acces la toate informaţiile necesare desfăşurării
activităţii de prevenire şi protecţie.
Serviciul
extern de prevenire şi protecţie trebuie să îndeplinească următoarele
cerinţe:
a) să dispună de
personal cu capacitate profesională adecvată şi de mijloacele materiale
necesare pentru a-şi desfăşura activitatea;
b) să fie abilitat de
Comisia de abilitare a serviciilor externe de prevenire şi protecţie şi de
avizare a documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în conformitate cu procedura
stabilită la art. 35-45 din normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin
HG 1425/2006.
Serviciul
extern de prevenire şi protecţie trebuie să fie format din lucrători care
îndeplinesc cel puţin cerinţele prevăzute la art. 49 din normele
metodologice de
aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006
aprobate prin HG 1425/2006 şi, după caz, alţi lucrători.
Conducătorul
serviciului extern de prevenire şi protecţie trebuie să îndeplinească cerinţele
prevăzute la art. 50 din normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 aprobate prin
HG 1425/2006
În
cazul în care serviciul extern de prevenire şi protecţie este format dintr-o
singură persoană, aceasta trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art.
50 din normele metodologice de
aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006
aprobate prin HG 1425/2006
O persoană poate să ocupe funcţia de
conducător la un singur serviciu extern de prevenire şi protecţie.
sursa;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu