IARNA NU-I CA VARA!
de Tudor AURELIAN
In ultimii ani, in Romania a ajuns sa se fure cu legea in mana. Si nu spun
vorbe mari! In loc ca actele normative sa serveasca binelui si interesului
general, ele au ajuns doar un pretext si un mijloc de imbogatire a unor “baieti
de afaceri destepti”, cu conexiuni deloc neveroase si deloc dezinteresate in
mediul politic la varf.
Asa
este si cazul de-acum celebrei si mult-hulitei Ordonante de Guvern nr. 5/2011, care
impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul
rece, ce a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80,
din 31 ianuarie 2011, si a fost aprobata prin Legea nr. 161/2011,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie
2011, numita de noi in continuare, pe scurt: OG 5/2011.
CE SPUNE O.G. 5/2011
Actul normativ obliga pe soferi sa
aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile
publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, deci utilizarea cauciucurilor de
iarna este influentata doar de starea carosabilului, nu si de un anumit
anotimp sau de o anumita durata de
timp. Lipsa echiparii cu cauciucuri de iarna a masinilor aflate in trafic pe
drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, reprezinta
„contraventie, iar soferii astfel surprinsi de politie risca sa ramana fara certificatul
de inmatriculare si sa plateasca si o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de
la 9 la 20 de puncte-amenda), adica o amenda cuprinsa
intre 765 si 1700 de lei.
Dar, fiindca acest act normativ este
unul incompet si contradictoriu, neclaritatile deja genereaza interpretari, si,
de multe ori, si abuzuri.
PRIMA NECLARITATE:
SUNT CAUCIUCURILE „ALL SEASONS” INCLUSE
IN CATEOGRIA ACCEPTATA DE LEGE CA FIIND ASIMILATE „CAUCIUCURILOR DE IARNA”?
Anvelopele de iarna sunt acelea ce au pe ele
inscriptii/simboluri de tipul „M+S”,
„M.S.”, „MS” sau „M&S”, literele M si S reprezentand initialele cuvintelor englezesti "Mud"
and "Snow", adica: "noroi/namol" si, respectiv,
"zapada".
Intr-un comunicat ceva mai vechi al Ministerului Transporturilor, se specifica faptul ca: “Anvelopele denumite comercial „all
seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi
acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S,
M.S., M&S)”.
Poltia rutiera vine si contrazice Ministerul Transporturilor si zice ca in aceasta categorie nu intra anvelopele marcate numai ,,all seasons”.
A DOUA NECLARITATE:
CARE E NUMARUL OBLIGATORIU DE CAUCIUCURI DE IARNA? 2? 4? 6? 8? …
Deoarece prevederile legale sunt iar neclare, sunt dicutii interminabile si pe tema numarului cauciucurilor de iarna care trebuie sa echipeze un autoturism/autovehicul.
Astfel, potrivit Directiei Rutiere din IGPR, ar trebui sa se aplice urmatoarele reguli:
-
autovehiculele
de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al
conducatorului auto, deci si autotusimele personale, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe toate rotile.
-
prevederea
de mai sus se aplica si la autovehiculele de transport marfa cu o masa totala
maxima autorizata mai mica (sau egala) de 3,5 tone.
-
vehiculele
transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de per-soane cu peste
noua locuri trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de
tractiune.
O masura minima de
siguranta ar fi reprezentata, totusi, de faptul ca vehiculele aflate in trafic sa
fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi
sau alte echipamente antiderapante omologate.
A
TREIA NECLARITATE:
CINE
TE POATE CONTROLA IN TRAFIC DACAI AI AUTOTURISM ECHIPAT SAU NU CU CAUCIUCURI DE
IARNA?
Dincolo de toate discutiile, singura autoritate abilitata sa controleze daca ai sau nu masina dotata cu anvelope de iarna este politia rutiera, pentru toate tipurile de autovehicule/autoturisme.
Insa, pentru autovehiculele de transport marfa care au o masa totala maxima autorizata mai mare de
3,5 tone si pentru autovehiculele de
transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului
auto, aunt indreptatite sa le controleze si Inspectoratului
de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), care, de la
data de 4 decembrie 2011 a preluat aceste
atributii de control de la Autoritatea Rutiera Romane , de la Registrul Auto
Roman, si de la
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din
Romania.
In nici un caz, nu au astfel de atributii, in controlarea dotarii cu
cauciucuri de iarna a autovehiculelor, agentii
din Politia locala, chiar daca aceasta are anumite atributii in domeniul
circulatiei.
A PATRA
NECLARITATE:
CAT DUREAZA UN CONTROL LEGAT DE DOTAREA
MASINILOR CU ANVELOPE DE IARNA?
Deoarece durata controlului in trafic privind anvelopele de iarna nu este legal prevazuta, Politia rutiera comunica faptul ca se urmareste sa se limiteze la minim timpul de verificare, iar Ministerul Transporturilor comunica faptul ca verificarea anvelopelor poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului.
In acest sens, Politia
Rutiera are o serie de norme
interne privind efectuarea unitara a controalelor, ce vizeaza dotarea cu anvelope de
iarna, care sunt respectate intocmai de toti lucratorii de politie rutiera, iar
verificarile efectuate in trafic de lucratorii de politie rutiera se refera la
anvelopele care au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute in
cartea de identitate a vehiculului, prezinta taieturi sau rupturi ale cordului
ori sunt uzate peste limita legal admisa; cu aceasta ocazie se controleaza si
echiparea cu anvelope de iarna.
A CINCEA NECLARITATE:
CARE ESTE ROSTUL OBLIGARII LA ECHIPAREA CU CAUCIUCURI
DE IARNA, DACA STATUL NU SE OBLIGA LA
NIMIC !
IN SENSUL CA NU SE OBLIGA SA-TI ASIGURE DRUMURI
CURATATE PE CARE SA MERGI CU CAUCIUCURI DE IARNA!
SI NICI NU RASPUNDE
CONTRAVENTIONAL DACA NU O FACE!
OG
5/2011 mai prevede si faptul ca şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă
care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000
de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a
sectorului de drum afectat.
Am
vazut insa ca, incepand cu vremea si cu iarna polara ce o experimentam la maxim
cu totii incepand din 24 ianuarie a.c. [n.a. - 2014], nenumarati soferi, chiar daca aveau anvelope de
iarna montate pe masini, au ramas impotmoliti in nametii ce faceau sa dispara
orice bruma de drum, si masinile au fost abandonate cu zilele in troiene.
Si de aici, se nasc o serie de intrebari
legitime, de dubii si de frustari in legatura cu bunele intentii ale
autoritatilor noastre, care au edictat si aplica un astfel de act normativ,
ilogic din multe puncte de vedere:
-
statul,
ca partener egal de drum al soferilor, de ce nu si-a trecut si el in OG 5/2011
obligatia de a asigura soferilor drumuri curatate pe care acestia sa circule cu
masinile echipate cu cauciucuri de iarna?
-
Acelasi
stat, in situatia [cum e si cea actuala] in care nu-si indepli-neste obligatia
legala si morala de a curata drumurile publice, de ce nu si-a prevazut in OG
5/2011 un capitol special de sanctiuni?
-
La
ce folos sa echipezi masinile cu cauciucuri de iarna, daca acestea sunt la fel
de „performante” ca si cele de vara, si nu reusesc sa te scoata deloc din
nameti?
Si
lista intrebarilor ar putea continua!
Dar, lasam si
cititorilor sa-si exprime parerea, vizavi de acest articol si, mai ales, vizavi
de subiectul tratat in articol.
Asteptam comentariile voastre mai jos!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu