Controlul efectuat de inspectorii de munca se poate finaliza atat prin incheierea unui proces-verbal de control, cat si a unui proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, daca au fost identificate fapte care genereaza raspunderea contraventionala a angajatorului.
Cum
reactionati dupa incheierea proceselor-verbale?
–
aveti posibilitatea contestarii acestora sub aspecte de fond sau de forma, atat
privind constatarile facute, sanctiunile dispuse sau masurile obligatorii de
remediere a deficientelor constatate;
– daca nu le contestati, aveti obligatia sa indepliniti masurile dispuse de
inspectorii de munca la termenele aratate in procesul-verbal si, dupa caz, sa
transmiteti dovezi in acest sens.
1.
Contestarea proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor
conform Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, modificata si completata
Etapele
unei astfel de contestatii sunt urmatoarele:
a)
Depuneti plangerea la instanta judecatoreasca competenta
Litigiile
generate de incheiere a proceselor-verbale de constatare si sanctionare a
contravent iilor se judeca in prima instanta de catre judecatoria in a carei
raza teritoriala s-a savarsit contraventia.
Plangerea se face in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii
procesului- verbal de constatare si aplicare a sanctiunii.
b)
Suspendarea executarii sanctiunii
Un efect important al contestarii procesului-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiilor este amanarea executarii sanctiunii, aceasta
fiind suspendata, de drept, pana la solutionarea litigiului.
c) Atacarea sentintei judecatoresti
Calea de atac impotriva hotararii judecatoresti este apelul. Apelul se
formuleaza in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia si se judeca la
sectia de contencios administrativ a tribunalului. Contestarea
proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor se poate face
pentru aspecte de forma sau pentru aspecte de fond
d) Aspecte contestate
La o prima vedere, viciile de forma sunt cele
mai usor de exploatat intr-o plangere adresata instantei judecatoresti. Ce
elemente trebuie sa urmarim cu atentie? Orice proces-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiilor trebuie sa contina urmatoarele elemente:
– data si locul incheierii procesului-verbal;
– numele, prenumele, calitatea si institutia
din care face parte agentul constatator;
– datele de identitate, inclusiv codul numeric
personal, ocupatia si locul de munca al contravenientului;
– descrierea faptei contraventionale cu
indicarea datei, orei, locului in care a fost savarsita, precum si aratarea
imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea
pagubelor pricinuite;
– indicarea actului normativ care stabileste
si sanctioneaza fapta;
– posibilitatea achitarii in termen de 48 de
ore a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ;
– termenul de exercitare a caii de atac si
organul la care se depune plangerea;
–
pentru contravenientii cetateni straini – seria si numarul pasaportului sau ale
altui document similar, data eliberarii si statul emitent.
Elemente
fara de care procesul-verbal este lovit de nulitate:
–
numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul
constatator;
– numele, prenumele contravenientului/denumirea si sediul acestuia;
– fapta savarsita si data comiterii acesteia;
– semnatura agentului constatator;
– lipsa consemnarii obiectiunilor formulate de contravenient in legatura cu
continutul actului constatator, la rubrica Alte mentiunii din procesul-verbal.
Rezultatele
pozitive ale demersului dvs. pot fi diverse in functie de numarul si gravitatea
greselilor de redactare a procesului-verbal, precum si a probelor administrate
in cauza, asa incat ati putea spera fie la anularea procesului-verbal, fie la
diminuarea sanctiunii dispuse.
Rezultatele
negative pot consta in respingerea solicitarilor dvs. si pierderea sansei de a
achita in termen de 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal sau a
comunicarii a jumatate din minimul amenzii prevazute de lege pentru fapta
sanctionata.
Prin
urmare, dvs. apreciati caracterul real si onest al plangerii si implicit
oportunitatea unei actiuni in instanta prin prisma cheltuielilor
angrenate de acesta.
e)
Executarea sanctiunilor contraventionale
Procesul-verbal
de sanctionare neatacat, precum si hotararea judecatoreasca irevocabila prin
care s-a solutionat plangerea, constituie titluri executorii, fara alte
formalitati.
Executarea amenzii se face de catre organele specializate in executarea
creantelor bugetare la instiintarea inspectorilor de munca, daca
procesul-verbal de sanctionare nu a fost contestat, iar in celelalte cazuri de
catre instanta.
2. Contestarea in contencios administrativ a proceselor-verbale de control,
potrivit Legii nr. 554/2004, modificata si completata
Cum
contestati in contencios administrativ faptele comisive sau omisive ale inspectoratului
de munca?
a) Depuneti plangerea prealabila
Inainte
de a va adresa instantei de contencios administrativ competente, veti solicita
ITM sau autoritatii ierarhic superioare (IM) reexaminarea si revocarea, in tot
sau in parte, a actului emis cu incalcarea drepturilor si intereselor legitime.
Plangerea prealabila se formuleaza in termen de 30 de zile de la data
comunicarii actului. Termenul de 30 de zile de adresare a plangerii prealabile
poate fi depasit numai pentru motive temeinice, plangerea putand fi introdusa
cel mult pana la 6 luni de la data emiterii actului.
ITM are obligatia de a raspunde in termen de 30 de zile de la data
inregistrarii plangerii.
b)
Formulati si depuneti actiunea in contencios administrativ la instanta
competenta Astfel, litigiile de contencios administrativ se judeca din punctul
de vedere al competentei materiale de catre:
–
sectiile de contencios administrativ ale tribunalelor – ca instanta de fond
care judeca litigiile privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile
publice locale si judetene, precum si cele care privesc taxe si impozite,
contributii, datorii vamale, precum si accesorii ale acestora de pana la
500.000 de lei;
– sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel – ca
instanta de fond care judeca litigiile privind actele administrative emise sau
incheiate de autoritatile publice centrale, precum si cele care privesc taxe si
impozite, contributii, datorii vamale, precum si accesorii ale acestora mai
mari de 500.000 de lei. Ele judeca si recursurile privind sentintele pronuntate
de tribunale;
–
sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie – privind recursul impotriva sentintelor pronuntate in prima instanta
de sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel.
Teritorial este competenta instanta de la domiciliul reclamantului sau cel de
la domiciliul/ sediul paratului.
c)
Termenul in care va puteti adresa in prima instanta cu actiune in contencios administrativ este de 6
luni si curge de la:
–
data comunicarii raspunsului la plangerea prealabila;
– data comunicarii refuzului nejustificat de solutionare a cererii;
– data expirarii termenului de solutionare a plangerii prealabile
– data expirarii termenului legal de solutionare a cererii.
Pentru
motive temeinice analizate de instanta, aceasta poate admite introducerea
cererii de chemare in judecata si dupa termenul de 6 luni, dar nu mai tarziu de
1 an de la comunicarea actului (luare la cunostinta sau introducere a cererii).
Apelul impotriva sentintei date de instanta de contencios administrativ se depune in
termen de 15 zile de la comunicarea acesteia.
d)
Aspecte contestate
Potrivit
Legii nr. 554/2004, se ataca in contencios administrativ fapte comisive sau
omisive ale unui organ al statului, precum:
– emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ
– nesolutionarea in termenul legal a unei cereri
Fapta consta in a nu raspunde solicitantului in termen de 30 de zile de la
inregistrarea cererii, daca prin lege nu se prevede alt termen;
– refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un
interes legitim.
Refuzul
nejustificat de a solutiona o cerere reprezinta exprimarea explicita, cu exces
de putere, a vointei de a nu rezolva cererea unei persoane. Se asimileaza
refuzului nejustificat si nepunerea in executare a actului administrativ emis
ca urmare a solutionarii favorabile a unei cereri.
Exemplu
Constituie
refuz nejustificat:
–
refuzul inspectoratului de munca de a inregistra contractele individuale de
munca incheiate potrivit dispozitiilor legale;
– refuzul inspectoratului de a elibera autorizatiile sau aprobarile cerute de
lege atat in domeniul sanatatii si securitatii in munca, cat si al relatiilor
de munca, daca sunt intrunite toate elementele de legalitate pentru obtinerea
acestora.
e)
Capetele de cerere si documentele depuse in instanta
Capetele
de cerere pot consta in:
–
anularea in tot sau in parte a actului ca urmare a analizei legalitatii
acestuia;
– emiterea actului solicitat sau rezolvarea cererii;
– repararea pagubei cauzate;
– reparatii pentru daune morale.
Raspunderea
patrimoniala poate reveni atat autoritatii publice, cat si functionarului care
a contribuit la elaborarea, emiterea sau incheierea actului, ori care se face
vinovat de refuzul de a rezolva cererea legitima. Functionarul poate chema in
garantie pe superiorul ierarhic de la care a primit ordin scris sa elaboreze
sau sa nu elaboreze actul.
Documente
depuse in sprijinul sustinerilor dvs. sunt:
–
actiunea;
– copia actului administrativ pe care il atacati;
– raspunsul autoritatii publice prin care i se comunica refuzul rezolvarii
cererii sale;
– copia cererii, certificata prin numarul si data inregistrarii la autoritatea
publica se va depune si orice inscris care face dovada indeplinirii procedurii
prealabile, in situatia in care reclamantul nu a primit nici un raspuns la
cererea sa;
– copia certificata dupa actul administrativ emis in urma solutionarii
favorabile a cererii ori a plangerii prealabile, in situatia in care
reclamantul introduce actiune impotriva autoritatii care refuza sa
il puna in executare.
f)
Efectele introducerii actiunii in contencios administrativ
In
cazul actiunilor in contencios administrativ vizand procesele-verbale de
control care contin masuri obligatorii cu termen, este necesar sa solicitati
instantei in mod expres suspendarea acestui act administrativ, ea
neproducandu-se de drept, ca in cazul contestarii proceselor-verbale de
constatare si sanctionare a contraventiilor.
In
masura admiterii capetelor de cerere de catre instanta, inspectoratul de munca
se va conforma.
sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu