Inainte de toate,
normele legislative pe care ne bazam pentru contestarea oricaror aspecte
rezultate din existenta unui proces verbal de contraventie, sunt:
1.
Codul Rutier al Romaniei – Ordonanta de Urgenta nr. 195/12 decembrie 2002
privind circulatia pe drumurile publice
2.
Regulamentul de aplicare al Codului Rutier – Regulament din 4 octombrie 2006 de
aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia
pe drumurile publice
3.
Ordonanta nr. 2/12 iulie 2991 privind regimul juridic al contraventiilor
4.
Norma de Metrologie Legala nr. 021-05/23 noiembrie 2005 - ”Aparate pentru
masurarea vitezei de circulatie a autovehiculelor (cinemometre)”
Pe marginea acestui
subiect, vom incerca sa prezentam succint aspecte importante si de interes
pentru conducatorii auto, chiar daca, in mod realmente firesc, o dezbatere in
amanunt ar putea fi mult mai utila.
Cetatenii, pe
parcursul carierei de „soferi”, sunt mai putin sau mai mult siliti sa tina cont
de anumite aspecte ce ii pot ajuta pe calea instantelor de judecata sa obtina,
in cele mai multe cazuri, anularea procesului-verbal de contraventie . De
exemplu, intrebarea se pune cum am putea scapa de amenda si/sau eventual de
suspendarea permisului, dupa caz, in situatia in care depasim viteaza
regulamentara?
Contestarea procesului
verbal de contraventie
In primul rand, un
proces verbal de contraventie il putem contesta in termen de 15 zile de la data
la care am luat la cunostinta de continutul acestuia.
Contestatia impotriva
procesului verbal de contraventie poate fi transmisa catre instanta competenta
atat prin posta cu confirmare de primire, cat si depusa personal la serviciul
registratura. Instanta competenta este aceea pe raza careia s-a savarsit
pretinsa fapta, la locul unde soferul sanctionat a fost depistat pentru o
pretinsa incalcare a regulilor rutiere.
La plangerea impotriva
procesului verbal cu titlu de contestatie se ataseaza in mod obligatoriu procesul
verbal de contraventie in original, copie dupa actul de identitate al
contravenientului, toate acestea in 2 exemplare, unul pentru instanta si unul
pentru politie.
Trebuie sa avem in
vedere principalele motive de anulare a proceselor verbale, care pot fi
nenumarate, prin care: lipsa obiectiunilor contravenientului; lipsa semnaturii
agentului constatator sau a contravenientului; lipsa mentiunilor cu privire la
numele sau functia agentului constatator; lipsa unor date cu privire la ziua,
luna anul sau ora la care s-a intocmit procesul verbal sau datarea acestuia in
mod eronat; stabilirea amenzii in cuantumul respectiv, dar omitandu-se
sanctiunea aplicata pentru fiecare din contraventiile stabilite; neprezentarea
probei radar in instanta; lipsa mentiunii privind distanta de indicatorul care
interzice oprirea/stationarea sau nementionarea cu exactitate a locului unde
contravenientul a fost oprit si sanctionat; orice lipsa de mentiuni cu privire
la motivele care au condus la intocmirea unui proces verbal sau care nu contin
datele cerute de lege, etc.
Toate motivele mai sus
mentionate atrag nulitatea procesului-verbal, nulitate ce poate fi constatata
si din oficiu de catre instanta de judecata conform art. 17 din OG nr.
2/2001.
Prin urmare, daca ceva
anume este completat in mod eronat, referitor la date precum nume, prenume,
numarul de inmatriculare a masinii, numarul si seria cartii de identitate,
descrierea contraventiei, incadrarea ei in drept, sau orice alte detalii
obligatorii a fi inscrise in procesul verbal de contraventie, ne regasim in
situatia unei sanse de reusita pentru anularea procesului verbal intocmit de
agentul constatator.
Parte dintre
contestatiile facute impotriva proceselor verbale de contraventie survin ca
urmare a faptului ca masura principala a amenzii este insotita de cea
complementara, respectiv de suspendare a permisului, puncte de penalizare sau
chiar retinerea certificatului de inmatriculare, desigur, dupa caz.
De retinut un aspect
extrem de important, faptul ca, in conformitate cu art. 32 din OG nr. 2/2001 se
suspenda aplicarea oricarei sanctiuni complementare in cazul in care
inregistram o contestatie impotriva procesului verbal de contraventie pe rolul
unei instante de judecata. Contestatiile suspenda punerea in aplicare a sanctiunilor
prevazute in procesul verbal de contraventie, prin aceasta optiune se obtine o
amanare sau o tergiversare a executarii sanctiunii stabilite in sarcina
contravenientului de catre agentul constatator pentru o anume fapta. Asadar, in
calitate de avocat, va sugerez sa contestati orice proces verbal de
contraventie, indiferent daca, chiar si la prima vedere, aparent, este intocmit
in conformitate cu normele si procedurile legislative in vigoare in mod corect.
Sa presupunem ca am
inregistrat o plangere impotriva procesului verbal de contraventie, dar normele
legislative ne obliga sa detinem un certificat de grefa pentru a face dovada
existentei unui dosar pe rol in scopul de a justifica suspendarea sanctiunii
stabilite in sarcina contravenientului si pentru a putea beneficia de dreptul
de a conduce in continuare pana la obtinerea unei hotarari care sa
consfinteasca admiterea contestatiei sau respingerea acesteia. Insa, precizez
ca nu este prevazuta si o sanctiune daca nu detinem un certificat de grefa care
sa faca dovada existentei unui dosar aflat pe rolul instantelor de judecata.
In opinia mea, nu
numai certificatul de grefa face dovada ca exista un dosar format pe rol prin
care ne justificam suspendarea unei sanctiuni contraventionale, ci simpla
printare de pe site-ul ecris al instantei de judecata, care poate face dovada
existentei unui astfel de dosar, este de ajuns, iar agentul rutier care ar
putea ulterior sa va stationeze pentru verificarea dreptului de a conduce,
poate verifica faptul ca, in atare situatie, ati suspendat, prin dreptul
cetateanului de a contesta, executarea sanctiunii contraventionale prin
introducerea unei astfel de actiuni in instanta.
Ca o subliniere, un
certificat de grefa este necesar in cazul in care urmeaza sa plecati din tara,
dar ati predat permisul de conducere agentului constatator si doriti
recuperarea acestuia ulterior inregistrarii plangerii impotriva procesului
verbal de contraventie pe rolul unei instante de judecata competente.
Alte
aspecte importante:
Procesul-verbal constatator
al amenzii trebuie comunicat contravenientului in termen de o luna de zile de
la data aplicarii acesteia, in caz contrar, atat sanctiunea principala a
amenzii cat si sanctiunea complementara a suspendarii dreptului de a conduce pe
o anumita perioada de timp, se prescrie in conformitate cu dispozitiile
art. 121 alin. (2) din O.U.G. nr. 195/2002, ,,executarea
sanctiunii contraventionale complementare se prescrie in acelasi termen in care
se prescrie sancţiunea contraventionala principala”, coroborate cu
dispozitiile art. 14 alin. (1) din Ordonanta de Guvern nr. 2 din
12.07.2001, privind regimul juridic al contraventiilor,,executarea
sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie daca procesul-verbal de
constatare a contraventiei nu a fost comunicat contravenientului in termen de o
luna de la data aplicarii sanctiunii”.
I
n opinia mea,
indiferent de motive sau circumstante, contravenientul sanctionat nu ar trebui
sa isi recunoasca vinovatia, in conditiile in care este de ajuns sa inscrie la
observatii „nu recunosc cele mentionate ori precizate”. De ce? Tocmai pentru
toti depindem de probe relevante, ce ulterior pot fi folosite in instanta, fie
de catre noi ca si contravenienti, fie de politie ca si organ de sanctionare
pentru presupuse fapte comise. De asemenea, este important daca soferii nu au
fost singuri in autoturismele pe care le conduceau la acel moment, ci au avut
si alte persoane de fata, intrucat aceste persoane pot fi martori care sa
sustina cele intamplate in cazurile respective. Aici facem referire la acele
cazuri in care realitatea faptelor este diferita de cele prevazute de catre
agentii constatatori in procesele verbale. Desigur ca martorii din
autoturismele auto, martori ce ii insoteau pe soferii contravenienti, pot da
declaratii scrise autentice atat in fata unui notar public, cat si in fata unui
avocat prin declaratie cu data certa, mentionand realitatea faptelor pentru
cazul respectiv, solicitand astfel proba testimoniala (cu martori).
Un alt aspect, il
reprezinta cazul in care substituirea agentilor poate conduce la un caz de
nulitate absoluta a procesului-verbal, tinand cont de faptul ca, agentul
constatator care a constatat contraventia respectiva va opreste pentru
stationare in sensul de a vi se solicita actele la control si, totodata, a va
instiinta de o pretinsa contraventie pentru depasirea vitezei regulamentare,
prin modalitatea transmiterii prin statie sustinerile unui alt coleg, agent de
circulatie rutiera. In cazul in care sunteti opriti la semnalul unui agent
constatator pentru depasirea vitezei regulamentare, dar operatorul radar se
afla la un alt punct de oprire decat cel in care ati fost oprit ca si
contravenient, se poate mentiona acest aspect in procesul-verbal, tocmai in
vederea unor aparari ce in instanta pot fi pertinente si relevante cauzei. In
acest sens, articolul 21 al O.G. nr. 2/2001, privind regimul juridic al
contraventiilor, prevede ca: „In cazul in care prin actul normativ de stabilire
si sanctionare a contraventiilor nu se prevede altfel, agentul constatator, prin
procesul-verbal de constatare, aplica si sanctiunea”.
Aspecte ce tin de
fotografiile/filmele cu titlu de proba in instanta pentru depasirea vitezei
regulamentare
Precizam ca, orice
indoiala cu privire la conditiile ce urmeaza a fi enumerate opereaza in favoarea
presupusului contravenient, deoarece un proces contraventional se judeca si sub
aspectul probelor potrivit normelor de drept penale. Curtea de la Strasbourg a admis, in
mai multe cauze (“Anghel contra Romaniei” – 2007 si “Ozturk contra Germaniei” –
1984), ca beneficiem pana la proba contrarie de prezumtia de nevinovatie si de
principiul “in dubio pro reo”.
I
n situatia in care va
regasiti in calitatea de contravenient, puteti solicita instantei de judecata
ca Politia sa prezinte toate probele, de la inregistrarea video pana la
documentele despre aparatul radar.
Desigur ca pentru
paragraful anterior, ne aflam in cazul unei aprofundari a legii si a unor
aparari de fond ce pot duce la anularea procesului verbal, dupa caz, daca toate
acestea sunt deopotriva verificate si probate in conformitate cu normele
legislative in vigoare.
Consideram ca, in mod
obligatoriu, agentul constatator (operatorul radar) trebuie sa fie acelasi care
aplica si sanctiunea prin proces-verbal consemnat. In cazul in care insa,
contrar celor anterior precizate, agentul constatator este altul decat
operatorul radar si va aflati in situatia in care prin statia radio i se
transmite o presupusa viteza (cei 2 agenti nefiind in acelasi loc in acel
moment), avem de-a face cu o procedura nelegala ce poate fi atat mentionata la
“observatii” in procesul verbal de catre contravenient cat si folosita in
instanta de judecata ulterior ca si aparare de fond.
Practica juridica ne
arata faptul ca presupusii contravenienti au sanse de a contesta procesele
verbale atunci cand legalitatea sanctiunilor aplicate este contrara unor norme
aplicabile in vigoare si a procedurilor stabilite, astfel incat se contureaza o
incalcare grava a principiilor si normelor aplicate, de care fiecare
contravenient poate uzita.
Pe fotografia depusa
ca proba de catre politie, in conformitate cu Norma de Metrologie Legala nr.
021-05 prevede la articolul 3.5.1: “Inregistrarile efectuate trebuie sa
cuprinda cel putin urmatoarele: data si ora la care a fost efectuata masurarea;
valoarea vitezei masurate; imaginea autovehicului, din care sa poata fi pus in
evidenta numarul de inmatriculare al acestuia;” si in conformitate cu
art. 3.2.6.
“Cinemometrul trebuie sa fie prevazut cu o functie de
autotestare, care sa poata pune in evidenta orice defect sau dereglare
functionala, ce pot avea influenta asupra exactitatii de masurare. Aceasta
functie trebuie sa fie activata automat la fiecare punere in functiune a
cinemometrului, avand si posibilitatea de a fi activata manual de catre operator,
ori de cate ori se considera necesar. In cazul depistArii unor defecte sau
dereglari functionale, acestea vor fi semnalate iar functionarea cinemometrului
va fi blocata.”
Unele fotografii au
inaintea cifrei de viteza trecuta litera “T”, despre care se sustine ca
reprezinta “Test” sau “Target” (tinta), adica aparatul isi facea autotestarea.
Intr-un astfel de caz, pentru a combate acest lucru, puteti cere in instanta sa
se prezinte manualul cinemometrului-radar utilizat, pentru a se demonstra
semnificatia reala a literei T.
Ar
trebui sa tineti cont si de marja de eroare a aparatului radar, aceasta fiind
chiar si de 4% uneori, ceea ce presupune ca, un aparat radar sa fie declarat
corespunzator trebuie ca viteza indicata de aparat sa difere de cea
efectiva/reala.
Asadar,
puteti contesta viteza atat in localitate cat si in afara localitatii, tinand
cont ca practica ne arata faptul ca aparatele radar au o marja de eroare –
plus/minus – cu aproximativ 5
km/h , iar in cazul radarelor mobile marja este mai mare.
In acest sens, ar
trebui sa solicitati buletinul de verificare metrologica a radarului pus in
discutie prin care sa se ateste eroarea efectiva a acestuia in limita admisa a
aparatului radar.
De asemenea, nu este procedural corect nici cazul in care radarul mobil este
oprit dar masina politiei sa deruleze (sa se afle in miscare), iar radarul sa
fie pornit in momentul in care va apropiati de el.
Conform normelor
metrologice, aparatul radar detine o funcţie de autotestare care se face in mod
automat la fiecare pornire a aparatului. Asadar, repetam faptul ca, atata timp
cat in partea stanga de jos a fotografiei apare litera „T” aparatul radar
inseamna ca nu si-a finalizat autotestarea, iar masuratorile nu pot reprezenta
probe pentru aplicarea legislatiei rutiere.
Cu privire la unghiul
de incidenta, in conformitate cu normele metrologice, politistii nu au voie sa
foloseasca aparatul radar scos de pe suport sau sa foloseasca un paravan pe
care sa-l ridice la apropierea autovehiculului, deci nu se permite nicio modificare
a pozitiei aparatului ce in mod evident transforma unghiul de incidenta de
masurare al vitezei cu care derulati in acel moment.
In sensurile aratate
mai sus, solicitarea catre instanta de judecata o poti face in baza urmatoarei
norme legislative: „Paragraful 3.2.6. din norma de metrologie NML
021-05, aprobata prin ordinul directorului general al Biroului Roman de
Metrologie Legala nr. 153/2007, prevede ca Cinemometrul trebuie să fie
prevazut cu o functie de autotestare,….“. Asadar pe toata
perioada de testare a aparatului, pozele efectuate nu au valoare probanta,
pentru simplu fapt ca acest aparat inca isi calibreaza frecventele.
Obligatia de a se
mentiona toate datele referitoare la omologarea si verificarea aparatelor radar
este data de art. 109 din OUG nr. 195/2002 republicata, insa in practica, de
cele multe ori, agentul constatator nu face mentiunea completa, ci doar:
”a fost inregistrat de aparatul radar omologat si verificat metrologic”,
ceea ce constituie o grava omisiune, intrucat atat timp cat nu se mentioneaza
marca, tipul, seria si numarul aparatului radar, acesta poate fi contestat in
instanta. Ca urmare a acestor omisiuni ori abateri, contravenientul poate
solicita administrarea probei cu buletinele de omologare si verificare
metrologica pentru inexistenta ori necompletarea tituror mentiunilor cu privire
la aparatul radar folosit, ceea ce conduce, evident, la nulitate absoluta.
In
concluzie, trebuie sa aveti in vedere ca se poate formula contestatie impotriva
procesului verbal de contraventie daca:
-
fotografiile
nu contin sau nu pot indica culoarea masinii, numarul sau soferul acesteia
- fotografiile sau
filmele contin sau sunt marcate litera “T”
- pe fotografii
sau film nu apare data si ora la care a fost efectuata masuratoarea, valoarea
vitezei
-
echipajul de Politie care efectueaza controale cu masurari radar nu are asupra
sa certificatul de omologare a radarului, buletinul de verificare metrologica –
in termen de valabilitate de 12 luni.
- procesul-verbal al
amenzii a fost primit de catre persoana sanctionata dupa termenul de o luna de
zile de la data aplicarii sanctiunii.
- lipsesc date privind
numele si prenumele contravenientului ori agentului, data si locul savarsirii
faptei, lipsesc semnaturile (agent ori contravenient sau, dupa caz, martor).
Nota: In cazul in
care instanta de fond va respinge plangerea impotriva procesului verbal de
contraventie, hotararea prin care s-a solutionat plangerea poate fi atacata
numai cu apel, care, de asemenea, suspenda executarea hotararii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu